Monday 27 November 2017

Do you miss the memories?

Pernah tak ketika kita duduk sendirian, lalu terkenangkan kenangan-kenangan dari kita kecil hinggalah sekarang?

Ada tak perkara yang anda pernah rasa menyesal kerana tidak menghargainya apabila anda mempunyainya?

Hidup ini tidaklah mudah dan apa yang lepas mungkin tidak akan kembali lagi. Itulah memori... Memori ni satu benda yang jadi pada masa yang lalu dan kini hanya tinggal sebagai kenangan untuk dikenang. Setiap orang pasti ada memori yang indah dan juga memori yang pahit dalam kehidupan. Itu adalah satu pekara biasa...

Cumanya apa yang aku cuba sampaikan di sini, enjoy every moment while we have it supaya kita tak menyesal nanti. Kalau kita ada kawan, enjoy your moment with our friends... Buat benda-benda yang kita suka... Melancong, bercuti, bermain, food hunting dan segalanya (selama mana bertepatan dengan syariah)... We need to remember, we can find money thousands, millions or even billions, but we might never have the same memories again.

Kadang-kadang memori itu mungkin pahit pada ketika itu, namun, adakalanya ianya boleh bertukar menjadi indah bila dikenang kembali. 

Adakalanya, mungkin kita akan terfikir bahawa alangkah indahnya sekiranya kita dapat kembali ke masa lalu enjoying our kids days and moments without having to struggle much in life... Bermain, bergurau, menangis ketawa... indahnya zaman kanak-kanak... indahnya zaman persekolahan... indahnya zaman universiti... Oleh itu, alangkah ruginya jika kita tidak menikmati apa yang kita ada sekarang.

Sungguh, hidup di atas dunia ini merupakan satu perjalanan... mengenali diri, mengejar keperluan dan keinginan diri, meneruskan kehidupan tanpa henti... namun, kita perlu ingat bahawa perjalanan di atas dunia ini tak lain dan tak bukan adalah bagi mencari bekalan untuk bertemu Allah, Tuhan Pencipta sekalian alam.


Oleh itu, sementara bernyawa dan bernafas, hargailah setiap masa yang kita punyai. Terima ksih kepada semua yang menjadi sebahagian daripada memori aku.


No comments:

Post a Comment